Επιστροφή στο αρχικό μενού

Μέτρηση της περιόδου χρονομετρητή

Ο ηλεκτρικός χρονομετρητής είναι μια συσκευή που παρουσιάζει όπως όλες εξ’ άλλου οι συσκευές πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

Τα πλεονεκτήματα της συσκευής είναι:

  Είναι αρκετά απλή στη κατασκευή και στο χειρισμό

  Στοιχίζει φθηνά και μπορεί ακόμη και να κατασκευασθεί αρκετά εύκολα

  Η επεξεργασία των μετρήσεων είναι αρκετά εύκολη και κατανοητή

Τα μειονεκτήματα είναι:

  Το βασικότερο μειονέκτημα της συσκευής είναι ότι δεν γνωρίζουμε το χρόνο ανάμεσα σε δύο τικ ( σημάδια της χαρτοταινίας ) αφού δεν γνωρίζουμε τη συχνότητα περιστροφής του κινητήρα.

  Η συχνότητα περιστροφής του κινητήρα δεν είναι σταθερή, αφού όσο πέφτει η μπαταρία, τόσο πέφτουν και οι στροφές του κινητήρα

  Επηρεάζει λίγο την κίνηση του σώματος, λόγω των κτυπημάτων της ροδέλας πάνω στο καρμπόν και λόγω της κίνησης της χαρτοταινίας

Για να μην επηρεάζει η ροδέλα τη κίνηση του σώματος, δεν θα πρέπει να βιδώνουμε σταθερά τη ροδέλα πάνω στον κινητήρα. Ακόμη και αν η ροδέλα είναι ελεύθερη να περιστραφεί, αφήνει σημάδια πάνω στη χαρτοταινία, λόγω αδράνειας. Τα σημάδια είναι τόσο πιο έντονα, όσο πιο γρήγορα περιστρέφεται ο κινητήρας, δηλαδή όσο πιο “φρέσκια” είναι η μπαταρία.

Το βασικό πρόβλημα μέτρησης της συχνότητας περιστροφής του κινητήρα, μπορεί να λυθεί με τη χρήση στροβοσκοπίου, ηλεκτρονικού ή χειροκίνητου. Το ηλεκτρονικό όμως δεν διατίθεται σε όλα τα σχολεία, το χειροκίνητο από την άλλη δεν μπορεί να δώσει ακριβείς μετρήσεις. Γι’ αυτό θα προτείνουμε μια μέθοδο μέτρησης της συχνότητας του κινητήρα, αρκετά απλή και με πολύ μεγάλη ακρίβεια μέτρησης. Για τη μέτρηση της συχνότητας απαιτούνται:

 
Ηλεκτρονικός υπολογιστής εφοδιασμένος με κάρτα ήχου και μικρόφωνο.
 
Ένα shereware πρόγραμμα επεξεργασίας ήχου, όπως π.χ το Goldwave.

 

ΕΚΤΕΛΕΣΗ:

Ανοίγουμε τον υπολογιστή και τρέχουμε το πρόγραμμα Goldwave. Βάζουμε το χρονομετρητή σε λειτουργία, και δίπλα του το μικρόφωνο του Η/Υ. Αφού ηχογραφήσουμε τον ήχο του κινητήρα για μερικά δευτερόλεπτα, αναπαράγουμε τον ήχο και βλέπουμε στο μόνιτορ τη γραφική του παράσταση από την οποία μπορούμε εύκολα να μετρήσουμε την περίοδο, ανάμεσα σε δύο μέγιστα του ήχου, άρα και τη συχνότητα περιστροφής του κινητήρα. Στο παράδειγμά μας, όπως φαίνεται και από την παρακάτω γραφική παράσταση, μετρήσαμε την περίοδο του ήχου άρα και του κινητήρα σε T=0.023s οπότε ν 43Ηz.

Επιστροφή στην αρχή